Het fokken
van gekleurde dieren



De opbouw van deze pagina is als volgt:
  • Inleiding
  • Uitleg over het foksysteem
  • Verloop van het fokken
  • Vleermuis, kraai, tropische dieren
  • De rangen en namen van de fokdieren.
  • Het fokken als spelonderdeel (pag. 2)

  • Downloads bij het fokken (pag. 2)


  • U kunt in het bovenstaande rijtje op de links klikken om naar een specifiek onderdeel te gaan.

    Inleiding

    Vanaf level 21 kunnen onze boeren en boerinnen ook beginnen met het fokken van gekleurde dieren.
    Op zichzelf is het fokken een gestructureerde zaak, zoals u verderop zelf kunt vaststellen.
    Wel is van belang de beperkingen goed in het oog te houden.

    Die worden enerzijds gevormd door de duur dat een fokmotel nodig heeft om een gekleurd dier te leveren en anderzijds doordat er per keer supervoer nodig is.
    Voor kippen, konijnen en schapen 2 supervoer per keer.
    Dat kan gemaakt worden in de eigen voermolen, duurt dan 10 uur per supervoer, verdiend worden in verschillende queests, gewonnen aan het boerenrad, of gekocht worden met TG (tulpguldens).

    We leggen hier eerst het systeem uit. Daarna bespreken we een manier om het fokken voor uw kind in het spel een plaats te geven.

    Terug naar boven

    Uitleg van het systeem

    NB Plaatjes zijn nog uit een oudere layout maar het systeem werkt ongewijzigd!


    Zoals gewassen groeien op een akker, zo wordt het fokken gedaan in een fokmotel. Beide zijn oneindig te plaatsen en af te breken. Beide worden gevonden in het menu links, bij het akkertje.
    Het fokmotel komt te voorschijn door op de hartjes te klikken.


    Het fokmotel neemt 2x3 vakjes in beslag. Het kan voor plaatsen met behulp van de spatiebalk een kwart slag gedraaid worden.

    Als het fokmotel op het gras staat moeten er gasten in. Om precies te zijn 4 dieren.
    Kies eerst welk dier er gefokt gaat worden, vul dan de plaatsen in, en geef supervoer.



    Na 6 uur komt er vervolgens een dier uit van een rang hoger dan de laagste van de gasten.
    Na het verschijnen van het speenbordje klikt u op klaar. Nu even geduld.... en er verschijnt een pop-up met het nieuwe dier.


    Terug naar boven

    Verloop van het fokken

    Nemen we de schapen als voorbeeld. Er gaan 4 gewone (witte) schapen in het fokmotel. Na 6 uur komt er een dier van de eerstvolgende rang, dat is hier een bruin schaap. (Let op: de 4 gewone schapen zijn nu verbruikt, die krijg je niet terug).

    Om naar weer een hogere rang te gaan (een zwart schaap) moeten er 4 bruine schapen in het motel.
    Dus nog 3 maal fokken met 4 witte schapen om er 3 bruine bij te krijgen.

    Dit is de basis van het systeem.
    Echter, nu is het zo dat er een altijd een kans is dat er bij een keer fokken een rang wordt overgeslagen. Dus met 4 schapen zal er ook af en toe een zwart schaap uit het motel komen.

    Er kan ook een mix van gewone en gekleurde dieren in het motel worden samengebracht. De uitkomst van die fok is niet te voorspellen. Heel vaak is het een dier van 1 rang hoger dan de laagste.
    Voorbeeld: 1 witte en 3 bruine kan een zwarte opleveren, of zelfs een koukleum, maar de kans is groter dat er 1 bruine uit komt.
    Het gokken met gekleurde dieren is dus af te raden zolang de speler niet tientallen van alle gekleurde dieren op stal heeft staan.

    Dan is er nog iets. De foktijd is normaal 6 uur.
    Door 1 parfum toe te voegen wordt die tijd gehalveerd, dus 3 uur. Door een tweede parfum toe te voegen wordt er weer gehalveerd, dus nog anderhalf uur. Met een derde parfum nog 45 minuten. Met een vierde parfum slechts 22,5 minuten.
    Vanwege het benodigde supervoer heeft dit sneller fokken niet altijd zin. Maar het kan voor een speler die beperkt achter de pc kan/mag zitten wel het voordeel hebben dat die redelijk snel kan zien hoe de fok is verlopen.

    In de Boom der Wijsheid zit een rune waarmee de nominale foktijd wordt verkort tot 5 uur. Ook nu halveert parfum de tijd, dus 2:30 uur 1:15 uur 0:37:30 uur 0:18:45 uur.

    Er is ook een ambachtsproduct dat de foktijd halveert: 'Roze Gelei'. Het hoort bij de jammaker en gaat in het gouden slot van je buffklokje.


    Vleermuizen fokken
    Weliswaar kun je de vleermuisgrot vanaf level 10 bemachtigen (via de griezelnachten, mysterieuze stallenbouwer of het boerenrad), maar de fokmogelijkheid moet je apart vrijspelen.
    Bij het Halloween 2011 Event kon dat door alle vier de kamers te voltooien.

    Met ingang van december 2011 kan vrijspelen van de fokmogelijkheid via de griezelnachten.
    Zie daarvoor de griezelnachtpagina's.


    Kraaien fokken
    Ook de kraai kun je pas gaan fokken als je de toestemming daartoe hebt vrijgespeeld in Jack's shop (dus tijdens een griezelnacht).
    Het fokken zelf doe je net als bij de andere dieren gewoon in het fokmotel en op ieder moment dat jou uitkomt. Dat hoeft dus niet tijdens een griezelnacht.


    Tropische dierenn fokken
    Ook op Bahamarama zijn er diverse dieren waarmee je kan fokken, zoals de aap, de kameel en de panda.
    Daarvoor moet je eerst het standbeeld van betreffende dier in de Oude Apentempel vrijspelen en daarna ook het standbeeld om met dat dier te fokken.
    In welke kamers je die standbeelden je vindt en hoeveel Gouden Bananen dat kost kun je vinden in onze tabel van de Oude Apentempel.


    Terug naar boven

    De rangen en namen van de fokdieren

    Omdat het aantal dieren waarmee gefokt kan worden gestaag wordt uitgebreid hebben we het schema hier verwijderd en verwijzen we naar onze tabel in pdf die geregeld wordt bijgewerkt als er een nieuw fokdier wordt ingevoerd.




    Terug naar menu boven   ~~~~   Naar het vervolg